Interaksi di dalam bilik darjah sangat perlu dipraktikkan. Hal ini
demikian kerana, interaksi antara murid dan guru dalam bilik darjah disekolah akan
meninggalkan kesan kepada ilmu yang hendak disampaikan dan cara penerimaan
murid terhadap ilmu tersebut.Selain itu, interaksi yang berkesan akan
menyebabkan proses pembelajaran berjalan dengan lancar. Oleh itu, setiap guru
perlulah sentiasa peka terhadap persekitaran murid - murid agar mereka akan
sentiasa fokus sewaktu menuntut ilmu. Maka sebagai guru, kita hendaklah
memahami dan mengetahui dengan lebih jelas mengenai pola interaksi, kepentingan
komunikasi dan interaksi dalam pengajaran dan pembelajaran, halangan
dan gangguan komunikasi dan interaksi dalam pengajaran dan pembelajaran serta
cara-cara mewujudkan komunikasi dan interaksi yang berkesan dalam bilik darjah.
Walaubagaimanapun, kepentingan interaksi dalam bilik darjah membolehkan mewujudkan
satu persekitaran pembelajaran yang aman dan harmonis dan mewujudkan hubungan
yang mesra antara guru dan murid,murid dan murid supaya pembelajaran lebih
menyeronokkan.
Aktiviti soal jawab antara
guru dan murid akan menggerakkan para murid berfikir secara kritis dan kreatif.Dengan
ini, ia mengeratkan perhubungan guru dengan murid-murid dalam bilik darjah.
Selain itu, bahan bantu belajar yang kreatif dan inovatif boleh menimbulkan
minat murid untuk belajar dengan melibatkan diri secara aktif. Tambahan pula, pengajaran
guru akan lebih berkesan malah interaksi antara murid akan terbentuk. Ia merupakan
proses utama bagi guru menyampaikan ilmu pengetahuan kepada murid-murid. Dengan
melalui interaksi ini, guru dapat melaksanakan rancangan mengajarnya mengikut
objektif pelajaran yang ditentukan dengan jayanya . Oleh itu setiap pendidikan
perlulah mengetahui tentang interaksi dalam bilik darjah yang sebetulnya.
Rujukan
Zalina Ina.
(2012). Mewujudkan Iklim Bilik Darjah Yang Kondusif. Diperoleh
No comments:
Post a Comment