Saturday, 18 May 2019

BAB 13- PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

RUMUSAN PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

Pengurusan alam pembelajaran terbahagi kepada tiga bahagian iaitu sebelum, semasa dan selepas pengajaran dan pembelajaran. Pengurusan alam pembelajaran ini merangkumi segala fasa persediaan sebagai contohnya persediaan tempat pembelajaran yang kondusif, alat bantu mengajar, bahan untuk mengajar dan sebagainya. Seseorang guru hendaklah menitikberatkan pengurusan alam pembelajaran agar minat para pelajar dapat dipupuk dengan mudah. Selain itu, para guru perlu mahir dalam membentuk suasana yang kondusif semasa mengendalikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran supaya kemahiran berkomunikasi wujud secara lebih dinamik, pembentukan akhlak dan penerapan kemahiran-kemahiran tertentu dengan berkesan. Perancangan yang berkualiti menjamin kualiti proses perkembangan pembelajaran serta hasilnya kepada para pelajar. Jelaslah bahawa, pengurusan alam pembelajaran dapat meransang ilmu pengetahuan kepada pelajar yang tidak tahu apa-apa kepada tahu. Secara tidak langsung, segala pemindahan maklumat pembelajaran akan berjalan dengan lancar hal ini sekaligus meningkatkan pencapaian para pelajar. Di samping tu, melalui pengurusan alam pembelajaran guru dapat memastikan objektif pengajaran dan pembelajaran  dapat dicapai sepenuhnya. Dimana sama ada, guru telah bersedia sebelum, semasa dan selepas memasuki kelas. Kesimpulannya, pengurusan alam pembelajaran ini perlu dititikberatkan oleh para guru supaya minat para pelajar dapat dipupuk dengan mudah serta segala pemindahan maklumat akan berjalan lancar selaras dengan kehendak sekali gus meningkatkan pencapaian pelajar.

Rujukan 
Faiez Roslan .(2018). Definisi Pengurusan Alam Pembelajaran. Diperolehi daripada
http://faiezimtiaz.blogspot.com/2018/12/tajuk-14-pengurusan-alam-pembelajaran.html 

No comments:

Post a Comment

BAB 15- PEMBELAJARAN ABAD KE-21 (PAK-21)

PEMBELAJARAN ABAD KE 21 (PAK-21) Pembelajaran abad ke-21(PAK21) telah menjadi satu isu yang hangat dalam dunia pendidikan kerana ia di...